Subject: FW: Tammi tee põhiprojekt - ristumised riigiteega
From: "Krista Einama" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Mon, 16 Sep 2024 06:24:21 +0300

Palun reg

From: Tea Tõnts <[email-masked]>
Sent: Sunday, September 15, 2024 12:10 PM
To: Krista Einama <[email-masked]>
Subject: RE: Tammi tee põhiprojekt - ristumised riigiteega

Tere,

Saadan täiendatud projekti.

Asub Dropboxi lingil:

https://www.dropbox.com/scl/fo/nc9lkcia2qdb1liwr50wf/AOL1wIfzI75aV23u1HlEfcU?rlkey=sso0dp0eux3e6n4aq8lo1d648 
<https://www.dropbox.com/scl/fo/nc9lkcia2qdb1liwr50wf/AOL1wIfzI75aV23u1HlEfcU?rlkey=sso0dp0eux3e6n4aq8lo1d648&st=cff79xgp&dl=0> 
&st=cff79xgp&dl=0

NB! Tegemist on uue lingiga, varasemalt antud lingil on varasem projekt.

Seletuskirjas ja kululoendites on sisse viidud muudatuse punase värviga. Nii 
tänavavalgustuse kui teede osas.

Vastan punastele märkustele allajoonitud sinise värviga.

Tervitustega,

Tea Tõnts

Juhatuse liige

TL ja VK insener

VILprojekt OÜ

Mob. 51 088 28

 <http://www.vilprojekt.ee/> www.vilprojekt.ee

Diplomeeritud teedeinsener, tase 7;  kutsetunnistus 163408

*	Tee ehitusprojekti koostamine
*	Projekteerimise juhtimine

Volitatud veevarustuse- ja kanalisatsiooniinsener, tase 8;  kutsetunnistus 
189986

*	Välisveevarustuse ja kanalisatsiooni projekti koostamine

From: Krista Einama <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, August 12, 2024 5:57 PM
To: Tea Tõnts <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Tammi tee põhiprojekt - ristumised riigiteega

Tere,

Annan tagasisidet punase värviga eelmise kirja sees, rohelise värviga on 
lahendatud. Valgustuse osas tagasiside veel puudub, edastasin 
läbivaatamiseks, aga Andrus Tull on puhkusel kuni 11.08. Kirjutasin talle, 
et ta suhtleks otse ja mulle e-kirja koopia.

Olen tänasest ka puhkusel 2 nädalat. Kui välja tulen, teema vajadusel 
koosoleku.

Tervitades,

Krista

From: Krista Einama
Sent: Monday, July 8, 2024 9:43 AM
To: 'Tea Tõnts' <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Tammi tee põhiprojekt - ristumised riigiteega

Tere,

Vastan varemesitatud märkuste sees punase värviga.

Liikluskorraldaja märkused projektile:

•             Märke 445 ei kasutata , kui kergliiklustee jätkub 
teeületuskohal. Kasutatakse ainult sellistel olukordadel, kus väljaehitatud 
edasiliikumistee puudub.

•             Teel 20200 märgi 221 kohale paigaldada märk 644 
„Naistevalla-Märjamaa tee“

•             Teel 20200 enne peateega ristumist puuduvad märgised 943 ja 
944

•             Näidata ümbertõstetava märgi 571/572 uus asukoht

•             Raudteetammi tee 50403:002:0187 ristumisel kõrvalmaantee 20200 
Naistevalla – Märjamaa tee puudub märgi 221 kohal tee nimetus, märk 644. 
Märk 221 paigaldatakse pöörderaadiuse algusesse, kui see jääb väljaspoole 
märgi 571 mõjupiirkonda.

•             Rauteetammi teel enne ristumist näidata märgise 643 asukoht

•             Näidata olemasoleva märgi 641 „NAISTEVALLA“ asukoht

*	LM 683 Kurvisuund tuleks lisada nendele, kes tulevad Uue tänava poolt.

Liikluskorraldaja vastus : Muidu korras, aga

*	olemasoleva märgi 641  „NAISTEVALLA“ asukoht on näidatud, kuid see tuleb 
eemaldada, kuna administratiivne piir asuv teel 20200 km 4,546 ja see ei 
ulatu objektile. Järelikult peaks märge olema, likvideeritav märk. Ka 
olemasolevaid teisi märke ei ole näidatud, mis likvideeritakse.
*	Haimre tee ristmiku joonisel on näidatud, et märgid 221 ja 571/572 on 
pandud samale postile. Sellist märkide paigaldust ei luba EVS613 / 12.6.1 
Märkide 571 „Asula“ ja 572 „Asula lõpp“ paigaldamine e) / Tea Tõnts (TT) 
15.09.2024 – muudatused sisse viidud.

Ristumine riigiteega 20200:

1.	Kanda plaanile riigitee kaitsevöönd.
2.	Riigitee ristumine on viidud uude asukohta, ei jää enam riigitee alusele 
maale vaid munitsipaalmaale (50403:002:0187; Raudteetammi tee L1). Vajalik 
teha KJK. Äralõige teha nii, et JJT jääb riigiteest välja. KJK esitada 
tutvumiseks enne projekti esitamist kooskõlastamiseks, vt märkused allpool 
punkti 10 all.
3.	Tammi tee ristub riigiteega ja jääb osaliselt riigitee alusele maale - 
tuleb teha kurvi vähemalt ühepoolne kalle. Geoaluselt nähtub, et olemasolev 
lahenduses on peetud vajalikuks viraaži, ärajätmist ei ole seletuskirjas 
põhjendatud. Arutasime täna teemat ametisiseselt ja oleme seisukohal, et 
ristmiku geomeetria muutmine nii, et viraaž on asendatud kahepoolse 
põikkaldega, halvendab tee kasutamist põhjustades ebasoodsates tingimustes 
teelt väljasõitu. Tegemist küll alevikuga, kuid linnaline keskkond puudub 
ning tullakse pikalt sirgelt, kus kiirus võib ületada lubatu. Kui ainuke 
viraaži ärajätmise kaalutlus on see, et ristmikul tekib aste, siis see ei 
ole kaalukas põhjus. Vertikaali saab muuta sujuvamaks. Sama tekkis ka 
küsimus, miks riigitee samal ristmikul on pöörderaadius R=30m. Paraku see 
muudab ristmiku ala laiaks ja pöörde sujuvaks, mis ei sunni teed andma Tammi 
teele kui peateele. Mis on põhjendused, kaaluda R=15m. Tea Tõnts (TT) 
15.09.2024 – muudatused sisse viidud- raadiuseks 25m, väiksemat ei saa teha. 
Šablooniga kontrollitud (projekti peale kantud).
4.	Tammi tee kurvilaiendus peab olema kogu raadiuse pikkuses, siis 20m 
kiiludega kokku viia proj tee laiusega. Kurvilaiendus tuleks teha sisekurvi, 
nagu normiga ette nähtud on.  Ruumi on sisekurvis, JJT saab ka vajadusel 
nihutada. Asendiplaanil peab olema toodud telg, kus on näidatud ringikõvera 
algus ja lõpp ja minimaalne kokkuviimine 20 m, kui siirdekõver puudub. 
Seletuskirjas tuleb anda laienduse kohta selgitused, pk algus ja  lõpp, anda 
selgitus, mis suunas on laiendatud ning joonistada vastav ristlõige, kus 
telg on peal. Tea Tõnts (TT) 15.09.2024 – muudatused sisse viidud. Lisatud 
ringikõvera elemendid plaanile, vertikaalplaneeringus lisatud viraaž. 
Lisatud ka viraaži kalde suurused ja kohad Asendiplaanile.
5.	Seletuskirjas on viidatud ristlõike joonisele. Teha ristlõiked 
iseloomulikest kohtadest. Palun seletuskirjast selgitust, kuidas on 
imbkraaviga tagatud immutamine.  Riigitee projektijuhi sõnul on vajadus 
riigitee projekti elluviimisel juhtida sellesse kraavi veed ja lahendus peab 
toimima. Tea Tõnts (TT) 15.09.2024 – antud piirkonnas on aluspinnaseks paas, 
vt geoloogilisi uuringuid. Imbkraavid toimivad piirkonnas.
6.	Kanda ristmikule nähtavuskolmnurk. Kanda jalakäijate teeületuskohas 
nähtavuskolmnurk. Kui on kantud, siis ei leidnud üles, joonistel palju 
infot, mida ei peaks kandma igale joonisele. Riigiteede ristmikel peale 
kanda liitumiskolmnurgad, mitte peatumisnähtavused. Tea Tõnts (TT) 
15.09.2024 – muudatus sisse viidud.

7.	Riigitee alt läbi on projekteeritud truup ja kraav, kraav ilma 
kõrgusarvudeta suunatud truupi, mille kohta andmed puuduvad. Mis on 
eelvooluks, kuhu vesi suunatakse? Kas kogu vesi suunatakse Märjamaa metskond 
33 kinnistule, TRAM.i huvitab, et lahendus toimiks tõrgeteta ja ka riigitee 
projektiga saab vett kraavi juhtida. Tea Tõnts (TT) 15.09.2024 – antud 
piirkonnas on aluspinnaseks paas, vt geoloogilisi uuringuid. Imbkraavid 
toimivad piirkonnas.

8.	Riigiteele truupide kavandamisel, palun vertikaaljoonisel kujutada 
kraavide kõrgusarvud.
9.	Raudteetammi tee on pööratud riigiteele, aga jääb võimalus sõita ka otse 
kraavi. Palun üle vaadata😊
10.	Koostada IKÕd JJT -le, mis rajatakse riigitee alusele maale . Saadan KJK 
näidise  ja tabeli, KJK tuleb eraldi  vormistada. Manuses ka IKÕ 
näidisplaani vormistamiseks. Mõlemast on vaja täpselt kinni pidada, kuna on 
aluseks notariaalsetele toimingutele. Praegu on sul 2 ühes.

.

10.1 - Joonis IKÕ 4- Joonisel on tabel äralõikega 30m, samas on tingmärgi ja 
joonise nimetuse kohaselt IKÕ seadmine.  Esialgsel hinnangul sinna IKÕt ei 
ole vaja (kraavile ja truubile IKÕ-t ei seata), küll aga peaks teemaa 
sellest küljest olema laiem, et truup jääb sisse. Tegin vabakäelise joonise 
riigitee vajadusega. Üldine põhimõte on, et truubile ja kraavile IKÕ’t ei 
seata.  Kraavi lahendus tuleks kooskõlastada maaomanikuga ja see peaks olema 
piisav.

10.2 -Joonis IKÕ 7- See JJT tee osa jääb praegusele riigitee maale, kuid 
riik ei soovi JJT endale. Tuleks koostada KJK-d, kus JJT alune maa alates 
kraavi piirist läheb KOV-le nii, et kraav jääb tervikuna  riigitee alusele 
maale. Seal tuleb näidata ka riigitee uued piirid ja sellele vastavad KJK-d. 
IKÕ plaani ei tule – tuleb teha KJK, mille vormistus erineb IKÕ plaanist.

10.3 – KJK 5- Manuses näidis vormistamiseks, kehtib põhimõte: säilitada 
olemasolev teekoriodori laius, ühelt poolt jääb teekraavi väline serv 
piiriks, et kraav jääks terviklikult teemaale. Joonisel on teemaa ühelt 
poolt väga kitsas, teiselt poolt liiga lai, mida ei kasuta. Riik ei tohi 
jätta endale maad, mida ei vaja.

 Vabakäeline näidis teemaa moodustamiseks.

Tea Tõnts (TT) 15.09.2024 – punktide 10- 10.5 muudatused sisse viidud. sisse 
viidud. Projekti lisatud KJK koondtabel. KJK-d saadetud varasemalt 
(10.09.2024, sellest alates pole muutunud).

10.4- KJK 6- moodustatud liiga väike teemaa, vt vabakäeline näidis, milline 
võiks olla.

10.5. Miks on KJK pos 7 näidatud liikluskorralduse joonisel?

Ristumine riigiteega 20172

11.	Kanda plaanile riigitee kaitsevöönd.
12.	Lahenduse hindamist takistavad elektriosa info, palun tõsta teedeosa 
lahenduselt eemale. Samuti mahasõidu hatch katab ristmikul lahendust (viia 
taha). Täpsustasime riigitee projektijuhiga kokkuviimist riigiteega 20172. 
Ära tuleks jätta JJT ehitamine bussipeatusesse, kuna peatust ei ole välja 
ehitatud ja projekt eeldatavalt realiseerib 2026.a. Tammi tee JJT tuleks 
viia riigitee 20172 sõiduteeni, näidata plaanil selles lõigus kui ajutist 
lahendust, ja selgitada, et lahendus on kuni riigitee projekti 
realiseerimiseni, mistõtt riigitee alusel maal IKÕ-t ei sea. Tea Tõnts (TT) 
15.09.2024 – muudatused sisse viidud, sh Seletuskirjas mainimine.

13.	Kanda ristmikule nähtavuskolmnurk, kuhu ei tohi jääda nähtavust 
piiravaid takistusi. Kui Tammi tee liiklussagedus on suurem kui 100 
autot/ööp, siis nähtavuskolmnurk peaks olema 15m sõiduteest sissepoole, 
mitte 7m. Tea Tõnts (TT) 15.09.2024 – muudatus sisse viidud.
14.	Kui Tammi tee rajatakse varem

16.1 Rajatavale JJT teelõigul ühes otsas on alguse ja lõpumärk, aga teises 
otsas? puudub olemasolevaga kokku viimine.

16.2 Koostada vertikaallahendus olemasoleva riigiteega kõrguslikult kokku 
viimine. Vertikaallahendus tuleks näidata riigiteele. Tea Tõnts (TT) 
15.09.2024 – muudatus sisse viidud. Olevad vertikaalid näidatud roosa 
värviga, lisatud tingmärk.

15.	Koostada vertikaalahendus ristumiskoha ja mahasõidu vahele jäävale 
suletud alale, kas on tagatud sademevete ärajuhtimine. Tuleks lahendust 
täpsustada. Tea Tõnts (TT) 15.09.2024 – muudatus sisse viidud. Lisatud 
vertikaalid haljasalale.
16.	Koostada IKÕd JJT -le, mis rajatakse JJT riigitee alusele maale 
käesoleva projekti mahus. IKÕ-de vajadus sellel ristmikul langes ära 
ettepaneku tõttu, et ajutisele lahendusele ei koosta IKÕt. Tea Tõnts (TT) 
15.09.2024 – teadmiseks võetud.
17.	Tuleks kinni panna haldusala piirid või kujutada eraldi tingmärgina, 
jätab katastripiiride mulje. Tea Tõnts (TT) 15.09.2024 – muudatus sisse 
viidud. Lisatud haldusalade piiride tingmärk (oranž).

18.	Valgustusmastide kaugus normide kohaselt. Tea Tõnts (TT) 15.09.2024 – 
muudatus sisse viidud (tänavavalgustuse projekteerija poolt)

19.	Kui toitekaablid jäävad riigitee alusele maale, tulen neile koostada IKÕ 
plaanid. Tea Tõnts (TT) 15.09.2024 – teadmiseks võetud. IKÕt pole vaja.

Selestuskirjas viidata Transpordiameti poolt väljastatud nõuete kirjale . 
Tea Tõnts (TT) 15.09.2024 – muudatus sisse viidud (Seletuskirja).

Tervitades,

  Krista Einama

  Peaspetsialist

  Projekteerimise osakonna

  kooskõlastuste üksus

  tel 5862 7026

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.